Skip to main content

Boom vs. Culture Clash | Understanding online in South East Asia

culture
6 May 17:45 - 18:15
30 minutes
intermediate
English
talk

Thesis:

Das WWW entwickelt sich in unterschiedlichen Regionen auf verschiedene Weise und es ist wichtig zu verstehen, dass das Internet nicht nur aus Europa und den USA besteht. Auch wenn das Internet hier anders funktioniert kann man viel von SEA lernen - nicht nur in Marketing/Business Bereichen.

Beschreibung:

Neben des allgegenwärtigen Internets 'daheim' wächst ein etwas anderes Web heran. Man spricht immer vom World Wide Web und von Gleichheit im Internet doch ist das wirklich so? 

Hier in Sout-East Asia ist alles ein wenig anders. Online boomt, in gewisser Weise, und stockt jedoch zur gleichen Zeit. User nutzen das Web unterschiedlich und doch gibt es Gemeinsamkeiten (Social Media).

Das Internet hilft (Burma, Cambodia,....) bei der Berichterstattung und muss sich oftmals gegen Zensur erwähren (Vietnam, Thailand waehrend Wahlen...) die selbst grosse Unternehmen (e.g. Rocket Internet) an den Rand der Verzweiflung bringt. 

Auf der einen Seite boomt online in SEA (Bangkok zeigt noch immer die groesste FB Nutzerrate  (http://www.socialbakers.com/blog/647-top-10-biggest-facebook-cities) und bleibt doch noch irgendwie Entwicklungsland. 

Was passiert hier? Was kann man erwarten? Was sind die Probleme und Potentiale? Und v.a. warum?

 

We all know the World Wide Web. We use it every day. All the time. But is it really world wide? We assume the internet is everywhere and everywhere the same. While it is, luckily, almost everywhere it is far from being the same. Especially over here in South East Asia. Different cultures, different mentalities and different approaches dominate the South East Asian internet hemisphere. With the ASEAN treaty coming up (Euro-Zone like agreement) more and more (web) companies move to South East Asia, copy their western approach and fail. What is so different here in South East Asia? What is similar? What fails and what succeeds?South East Asia is different, but not less important or booming. Bangkok is THE NUMBER ONE city in the WORLD when it comes to facebook users. The most successful chat / texting programs (Line, WeChat) have been developed in Asia and now boom here in SEA. The smartphone & tablet penetration rate is higher than in any European country and still most (of us) think about the western web when talking about the www. Time to change! Time to dive into a culture of respect & shyness, misconceptions & misunderstandings, boom & history, business & patience. Time to make the web world wide. Boom vs. Culture Clash. At re:publica 2013.